BARCA VS. MANCHESTER - GLOBÁLNÍ FINÁLE
Čas je neúprosný a tak už zítra pozdě večer budeme vědět jméno nového krále klubového fotbalu v Evropě. Bude tu buď FC Barcelona nebo Manchester United, to je jasné, ovšem letošní finále, podobně jako předchozí, mají obrovský vliv na celý svět. Dva nejlepší evropské celky letošní sezony jsou totiž zároveň i dva největší kluby na internetu, kde už tedy logicky probíhají různé kampaně a diskuze fanoušků obou táborů.
Od televizí po sociální sítě. I tak velký rozsah má finálový zápas ve Wembley. Utkají se týmy s největším počtem fanoušků na Facebooku či Twitteru. Znevýhodněn v těchto nových technologiích může být právě anglický celek, neboť má fanoušků o něco méně. U katalánského giganta se poslední dobou jedná o klíčovou strategii v komunikaci s příznivci, stejně jako o jejich informování. Fanoušci se na oplátku mají možnost účastnit všech diskuzí, soutěží a někdy i oni rozhodují o něčem, co je zrovna ožehavým tématem v klubu. A to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a 365 dní v roce. K internetu se ale dostaneme, začněme televizní sledovaností. V pořadí třetí triumf Barcy v nejprestižnějším klubovém turnaji na starém kontinentu, kdy v Římě na tamním Olympijském stadionu porazili svěřenci trenéra Guardioly právě rudé ďábly, sledovalo celosvětově zhruba 109 milionů diváků.
Přesnější typy ukazují i cifru 145 milionů lidí, čímž byla pokořena sledovanost finále národní ligy amerického fotbalu ve Spojených státech amerických známého jako Superbowl. Celkem 113 televizních stanic odvysílá ve více než 200 zemích zítřejší zápas. Odhady mluví o 160 milionech sledujících, v případě dosažení maximální sledovanosti by jich bylo neuvěřitelných 300 milionů. Letos to bude určitě více než loni či předloni a velkou roli v tom hrají již zmíněné sociální sítě. Nejznámějšími jsou určitě Facebook, Twitter, Youtube a Barca Fans, tedy oficiální komunita barcelonských fans, kteří zde volí nejlepšího hráče zápasu, sázejí na výsledek zápasu a v soutěžích bojují o věcné ceny jako vstupenky na utkání, propagační akce či pozvánky na prohlídky například stadionu. Právě Facebook bude v zítřejších večerních hodinách pořádně rušný. Manchester United a FC Barcelona zde totiž mají nejvíce fanoušků.
Oba velkokluby dominují sportovním stránkám na této sociální síti, neboť stránka určená pro culés je v celosvětové tabulce počtu fanoušků sportovní stránky první (v celkovém počtu všech stránek na Facebooku je na 59. místě) a pro fanoušky Manchesteru druhá v Evropě (celkově na celé síti obsazuje 64. místo). K dnešnímu dni je počet fanoušků takový: FC Barcelona - 15 220 511 a Manchester United - 14 328 791. Rozdíl mezi nimi zůstává delší dobu kolem jednoho milionů lidí. Pokud se podíváme, jak to vypadá na druhém nejrozšířenějším serveru s touto tématikou, Twitteru, zde je situace jiná. Zatímco tým z katalánské metropole má zde hned tři účty (jeden pro katalánsky mluvící fanoušky, druhý ve španělštině a třetí v angličtině), United nemá ani jeden. Nyní však mluvíme o týmovém účtu, co se týče osobních účtů, zde už mají rudí ďáblové své zastoupení v podobě účtů několika hráčů prvního týmu, stejně jako Barca.
Konkrétně se jedná o Wayna Rooneyho, Michaela Owena, Garyho Nevilla, Chrise Smallinga, Naniho, Antonia Valenciu a Ria Ferdinanda. Blaugranas hájí na druhé straně Carles Puyol, Andrés Iniesta, Gerard Piqué, Víctor Valdés, Adriano, Dani Alves, Thiago Alcántara a také prezident klubu Sandro Rossell. Dynamickou odezvou ze strany fanoušků na Twitteru se staly takzvané tagy. Pokud bude chtít tímto způsobem jakkoliv podpořit tým, stačí před sovu zprávu umístit #graciesequip, #animsabidal, #wembleyfcb nebo #campionsFCB. Každý z nich by měl vaše zprávy zaslat až k hráčům, pro lepší přehlednost se ale doporučuje používat #wembleyfcb, jenž byl určen speciálně pro tuto příležitost. Na Facebooku pak stačí napsat na zeď buď oficiální stránky klubu, či hráčů samostatně. Tisíce barcelonských fans již například takhle vyjádřili svou přízeň například při obhajobě třetího ligového titulu v řadě.